Het eerste exemplaar heeft auteur Jochem Wolthuis officieel overhandigd aan Helga Witjes, Gedeputeerde van Gelderland met de portefeuille Financiën, Sport en Economie. Zij heeft ook het voorwoord geschreven.
“Duitsland schept op”: geen kookboek, maar een handelshandboek met praktische tips voor foodondernemers die willen exporteren naar Duitsland. Het beschrijft de Duitse foodmarkt vanuit Nederlands perspectief en ontrafelt de geheime ingrediënten voor zakelijk succes bij onze oosterburen. En dat is van belang want door Duitsland beter te leren kennen, kunnen we Nederland beter op de (menu) kaart in Duitsland zetten Tegelijk met de presentatie van zijn boek is ook de nieuwe website www.Duitslandscheptop.nl online.
Jochem Wolthuis wil met zijn nieuwe boek foodondernemers stimuleren om meer naar de Duitse afzetmarkt te kijken. “In de titel ‘Duitsland schept op’ van dit boek zit natuurlijk een diepere laag: de interculturele. In Nederland vinden we soms dat de Duitse mentaliteit ietwat ‘opschepperig’ is. Die dubbele betekenis is nu net de kern van dit boek. Want juist deze interculturele verschillen verklaren wat er op het bord ligt in Duitsland.